از بین بردن جرم کتری با 9 ترفند طلایی

ما امروز درمورد از بین بردن جرم کتری، مضرات و فواید رسوب کتری، برای جلوگیری از جرم گرفتن کتری، رسوب در انواع کتری های مختلف، چرا کتری رسوب می گیرد؟ و… صحبت می کنیم. کتری از وسایل پر استفاده در هر خانه ای است که با گذشت زمان و استفاده مکرر رسوبات آهکی ضخیم در آن به وجود می آید. این رسوبات آهکی سبب ایجاد ظاهر بدی در کتری شده و آب جوش را بدرنگ و بد بو می کند. برای از بین بردن رسوب کتری روش های فراوانی وجود دارد که در این بخش شما را با این روش ها آشنا خواهیم کرد.

 

-------------------------------------------------------

جرم کتری را چطور تمیز کنیم

-----------------------------------------------------------------

از بین بردن جرم کتری با کمک:

  1. استفاده از حلال های آهک
  2. داغ کردن کتری
  3. ریختن سرکه در کتری
  4. فلس صدف
  5. استفاده از جوش شیرین
  6. استفاده از سیب زمینی رنده شده
  7. از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو
  8. قرار دادن کتری در فریزر
  9. حرارت دادن کتری

 

استفاده از حلال های آهک

ساده ترین روش برای از بین بردن رسوبات درون کتری استفاده از حلال های آهک است، اما برای حفظ بهداشت و سلامتی بهتر است برای رسوب زدایی از راه های طبیعی و سالم استفاده کنید.

 

داغ کردن کتری

برای از بین بردن جرم کتری، کتری را داغ کنید سپس درون آن آب یخ بریزید تا جرم ها از جداره کتری جدا شوند. دقت کنید که اگر اگر کتری بیش از حد داغ شود لحیم آن از بین می رود.

 

ریختن سرکه در کتری

برای رسوب زدایی کتری مقداری سرکه درون آن بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی کرده و بشویید دوباره کتری را از آب پر کنید تا بجوشد و بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری رفع شود.

 

فلس صدف

برای از بین بردن رسوب کتری و جلوگیری از رسوب مجدد آن، درون کتری فلس صدف یا همان گوش ماهی بریزید تا آهک موجود در آب را به خود جذب کند. برای این که کتری های نو رسوب را به خود جذب نکنند، می توانید از این روش استفاده کنید.

 


مطالبی که شاید بپسندید:

چگونه در منزل گیاه نگهداری کنیم؟

 

چایساز روهمی تکنو مدل TS910 TECHNO

 

معرفی اجاق گاز تکنو نما استیل فلشخور


 

 

-----------------------------------------------------------------

از بین بردن جرم کتری

-----------------------------------------------------------------

استفاده از جوش شیرین

برای جرم گیری کتری مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و مقدار آب باید دو برابر جوش شیرین باشد. می توانید این کار را چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

استفاده از سیب زمینی رنده شده

برای از بین بردن رسوب کتری از سیب زمینی رنده شده استفاده کنید. با توجه به اندازه کتری 2 یا 3 سیب زمینی رنده کرده و درون کتری بریزید سپس اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، درون کتری یک تکه زاج سفید کوبیده شده ریخته و بگذارید 30 دقیقه دیگر بجوشد سپس آب کتری را خالی کرده و آن را بشویید و آب تازه درون کتری پر کنید و دوباره بجوشانید.

 

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری از چند عدد لیموترش یا آبلیمو (کامل یا قاچ شده) استفاده کنید. در این روش لیموها را درون آب کتری ریخته و آب را ده دقیقه بجوشانید تا رسوب کتری کنده شود.

 

قرار دادن کتری در فریزر

اگر کتری کوچک است و مقدار رسوبات آن کم، درون آن آب بریزید و نصف روزکتری را در جای یخی یخچال قرار دهید. سپس کتری را بشویید و با آب پر کنید و بگذارید به جوش بیاید تا جرم آهکی آن از بین برود.

 

حرارت دادن کتری

برای از بین رفتن جرم آهکی کتری چند دقیقه کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر کنید تا جرم ها از دیواره کتری کنده شود.

 

برای جلوگیری از رسوب کتری:

درون کتری گوش ماهی بیاندازید. گوش ماهی ها آهک موجود در آب را به خود جذب، و از رسوب کتری و حتی سماور جلوگیری می کنند.
حداقل روزی یک بار کتری را با حوله مرطوب تمیز و با یک حوله نرم خشک کنید.
برای جرم گیری کتری و سماور آن را محکم نسایید و از شوینده های صنعتی استفاده نکنید.
نکته: برای جوشاندن آب از کتری های استیل، شیشه ای و برنز استفاده کنید و به هیچ عنوان از ظروف غیر استاندارد مثل ظروف آلومینیومی و قلع استفاده نکنید.

 

مضرات و فواید رسوب کتری:

بر اساس نظر برخی از پزشکان رسوب کتری، کلسیم و منیزیم رسوب شده است و نباید آن را از بین ببریم زیرا این دو عنصر نقش مهم و اساسی در سلامت و عملکرد قلب و عضلات آن دارند. گرچه رسوبات موجب تغییر طعم آب جوش می شوند اما نیازی به رسوب زدایی از جداره کتری نیست.
برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که بدن ما به تمام املاح موجود در آب احتیاج ندارد و مصرف املاح موجود در آب موجب افزایش املاح معدنی در بدن انسان می شود و به همین علت افراد دچار بیماری هایی مانند نارسایی کلیه و تضعیف سیستم عصبی و حرکتی می شوند. از دیگر خطرناک سدیم این است که تاثیرات مخربی بر سیستم گوارش می‌گذارد.

 

چرا در کتری رسوب ایجاد می شود؟

وقتی کتری پر از آب را روی حرارت قرار می‌دهیم به دلیل شوک حرارتی، املاح و سختی‌ها از آب جدا شده و بر روی جداره های داخلی کتری رسوب می‌کنند. عناصر تشکیل دهنده این رسوبات بسته به نوع آب متفاوت است ولی معمولا شامل سدیم، منیزیم و کلسیم است.

 

رسوب در انواع مختلف کتری

1. رسوب در کتری برقی

2. رسوب در کتری شیشه‌ای

3. رسوب در کتری های استیل و فلزی

 

-----------------------------------------------------------------

از بین بردن جرم و رسوب کتری

-----------------------------------------------------------------

 

در کتری‌های برقی، رسوب بسیار بیشتر از انواع دیگر است، چون آب با سرعت بیشتری به نقطه جوش می‌رسد و این شوک ناگهانی مقدار بیشتری از املاح مانند کلسیم را از آب جدا می‌کند. اگر محفظه کتری از سیستم الکتریکی جدا نشود شست وشو و رسوب زدایی آن کمی مشکل خواهد بود.

رسوب در کتری شیشه‌ای بسیار به ندرت به وجود می‌آید، چون سطح این کتری‌ها دارای منافذ نیست و حتی اگر در اثر شوک ناگهانی حرارت، املاح از آب جوش جدا شوند، شناور مانده و به جداره داخلی کتری نمی‌چسبند.

به دلیل اینکه تمام فلزات در سطح خود دارای منافذ هستند، رسوبات بر جداره های آن ها می‌چسبند. همچنین آسیب و مضرات رسوب در کتری‌های استیل و فلزی بیشتر است چون به مرور زمان به دلیل واکنش عناصر موجود در رسوب، فلز دچار خوردگی می شود.

 

نظر شما کمک فراوانی جهت بهبود مطالب وافزایش اطلاع رسانی و راهنمایی بیشتر به دیگران میشود، حتما نظر خود را برایمان به یادگار بنویسید.

 

۴
از ۵
۱ مشارکت کننده

اینکه چه چیزی میتونه حال آدم رو خوب کنه، انتخابش با خودمونه.
بعضی انسان ها با برخورد اولین قطره بارون به صورتشون حالشون خوب میشه.
اما بعضی دیگه شنا توی عمیق ترین قسمت اقیانوس هم حالشون رو خوب نمیکنه.
​​​​​​​
کمیت مهم نیست حتی کیفیت هم مهم نیست، این احساسه که برای قلب ارزش داره.
​​​​​​​
نظرات شما باعث دلگرمی تیم نویسندگی بلاگ جنرال حیدری میباشد...

چند خطی با نویسنده

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش