10 تا از بهترین فیلم های معمایی و رازآلود 10/10⭐

فیلم‌های رازآلود و معمایی همواره جذابیت خود را برای تماشاگران حفظ کرده‌اند، اما برخی از این فیلم‌ها به دلیل داشتن الگوهای جدید و نوآورانه، به عنوان فیلم‌های خاص شناخته می‌شوند. در این فیلم‌ها، به دلیل خلاقیت و ابتکار در ساخت داستان و شخصیت‌ها، مخاطبین به دنبال حل پازلی می‌روند که تا به حال ندیده‌اند و همیشه مخاطبین در تلاش برای رقابت با نویسنده و کارگردان اثر هستند تا سرنخ‌های داستان را کنار هم بگذارند و معمای داستان را حل کنند، قاتل را پیدا کنند و هوش خود را به سازنده‌ی فیلم ثابت کنند. اگر شما هم از طرفداران فیلم‌های معمایی و رازآلود هستید و می‌خواهید بهترین آثار این سبک را بشناسید، با جنرال حیدری بلاگ همراه باشید.


 

در اینجا به معرفی 10 فیلم معمایی و رازآلود عالی پرداخته‌ایم. توجه داشته باشید که در این لیست هیچ ترتیب خاصی رعایت نشده و شما فیلم‌هایی با امتیازهای مختلف که در سال‌های مختلف ساخته شده‌اند را مشاهده خواهید کرد:

 

1-فیلم هفت/ seven

2-فیلم روانی/ Psycho

3-فیلم رودخانه‌ی مرموز/ Mystic River

4-فیلم پنجره‌ی پشتی/ Rear Window

5-فیلم جزیره شاتر/ Shutter Island

6-فیلم برو بیرون/ Get Out

7-فیلم شیوَن/ The Wailing

8-فیلم حس ششم/ The Sixth Sense

9-فیلم دختر گمشده/ Gone Girl

10-فیلم زندانی‌ها/ Prisoners

 


 

فیلم هفت/ Seven

 

عکس فیلم هفت

 

 

فیلم هفت را به جرات می‌توانیم یکی از قوی‌ترین فیلم‌های ژانر معمایی بدانیم که بازیگرانی چون مورگان فریمن، برد پیت و کوین اسپیسی در آن نقش آفرینی کرده‌اند.

 

داستان فیلم درباره‌ی ۲ کارآگاه و جنایتکاری است که با او روبرو هستند. این دو کارآگاه، ویلیام سامرست، مردی در آستانه‌ی بازنشستگی و دیوید میلز، کارآگاه جوانی است که به تازگی با همسرش به آن شهر نقل مکان کرده است. این دو کارآگاه با زنجیره‌ای از قتل‌ها مواجه می‌شوند. در هر صحنه‌ی قتل نیز قاتل کلمه‌ای به عنوان سرنخ برای آن‌ها باقی گذاشته است. از این کلمات می‌توانیم به شکم‌پرستی، حرص و تن‌پروری اشاره کنیم. کارآگاهان خیلی زود متوجه می‌شوند که الگوی این قتل‌ها، براساس ۷ گناه کبیره است. حال آن‌ها باید قاتل را پیدا کنند.

 

فیلم سون در سال ۱۹۹۵ با بودجه‌ی ۳۳ میلیون دلاری ساخته شد اما توانست ۳۲۷ میلیون دلار فروش داشته باشد. جالب اینجاست که فیلم هفت در همان سال، به هفتمین فیلم پرفروش سال تبدیل شد.

 


 

فیلم روانی/ Psycho

 

 

عکس فیلم روانی

 

فیلم سایکو یکی از معروف‌ترین، قدیمی‌ترین و بهترین فیلم‌ های رازآلود و ترسناک است که آلفرد هیچکاک آن را در سال ۱۹۶۰ ساخت و موفقیت زیادی را با ساخت آن به دست آورد. فیلم سایکو یا روانی، یک فیلم کلاسیک سیاه و سفید است که هنوز هم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ های رازآلود از آن یاد می‌شود.

 

داستان این فیلم سینمایی درباره‌ی زنی به نام ماریون است که پس از دزدی ۴۰ هزار دلار از رییس خود، از شهر خارج می‌شود تا به نامزد خود در شهر دیگری بپیوندد. اما در میان راه، به مسافرخانه‌ای به نام Bates می‌رود تا شب را آن‌جا بگذراند. در آن‌جا، با نورمین بیتس، صاحب عجیب و غیرعادی مسافرخانه آشنا می‌شود که درباره‌ی خودش، مادرش که در خانه‌ی روی تپه همراه او زندگی می‌کند و تنها بودنش صحبت‌های زیادی با ماریون می‌کند. پس از بازگشت نورمن به خانه پیش مادر پیر و سختگیرش، ماریون صدای جروبحث‌های آن‌ها را می‌شنود و نگران نورمن می‌شود. اما چرا نورمن اینقدر عجیب است؟ آیا حساسیت ماریون بی‌مورد است؟ در طی فیلم به پاسخ این سوال پی می‌برید.

 


 

فیلم رودخانه‌ی مرموز/ Mystic River

 

 

عکس فیلم رودخانه مرموز

 

رودخانه ی رازآلود از آن فیلم‌هایی است که علی‌رغم امتیاز بالایی که دارد آندرریتد مانده و خیلی از فیلم‌بازان ایرانی آن را نمی‌شناسند. کارگردان این فیلم کلینت ایستوود، کارگردان شهیر هالیوودی است که در سال ۲۰۰۳ براساس رمانی به همین نام ساخته شد و بازیگرانی چون شان پن، تیم رابینز و کوین بیکن در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم توانست در همان سال ۶ جایزه اسکار برنده شود. از این جایزه‌ها می‌توانیم به جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی برای شان پن، بهترین بازیگر مکمل مرد برای تیم رابینز و بهترین کارگردانی برای کلینت ایستوود اشاره کنیم.

 

فیلم میستیک ریور درباره‌ی ۳ دوست به نام‌های جیمی، شان و دیو است که یکی از آن‌ها (دیو) در دوران نوجوانی، توسط دو افسر پلیس آزار جنسی می‌بیند و این اتفاق تا بزرگسالی سایه بر زندگی او دارد. سال‌ها بعد که هر سه نفر مردهای بزرگی شده‌اند و زندگی خود و مشکلات خود را دارند، دختر جیمی خیلی ناگهانی به قتل می‌رسد و دیو، با لباس‌ها و سرووضع خون‌آلود به خانه بازمی‌گردد. این که آیا ارتباطی میان مرگ دختر جیمی و دیو وجود دارد یا نه، سوالی است که در طی این فیلم پررمز و راز به آن پاسخ داده خواهد شد.

 


 

فیلم پنجره‌ی پشتی/ Rear Window

 

 

عکس فیلم پنجره پشتی

 

دیگر فیلم آلفرد هیچکاک که در لیست بهترین فیلم‌های معمایی رازآلود قرار گرفته، فیلم پنجره عقبی است.

فیلم با جف جفریز آغاز می‌شود. عکاسی که به علت شکستن پا، فعلا روی ویلچر می‌نشیند. او که کار خاصی برای انجام ندارد، روزهای خود را با نگاه کردن به بیرون از پنجره می‌گذراند. بعضی وقت‌ها نیز به همسایه‌ها نگاه می‌کند و آنان را دید می‌زند. اما در حین این کار، متوجه می‌شود که یکی از همسایه‌ها مرتکب قتل شده است. حال، به کمک نامزد خود، سعی دارد از این ماجرا سر دربیاورد.

 


 

فیلم جزیره شاتر/ Shutter Island

 

 

عکس فیلم جزیره شاتر

 

فیلم جزیره شاتر یک فیلم سراسر رازآلود است که یکی از شاهکارهای این ژانر به حساب می‌رود و تا آخر بیننده را دنبال خود می کشد تا پاسخ سوالات خود را پیدا کند. این فیلم را مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۱۰ ساخت و لئوناردو دیکاپریو نقش اول آن را بازی کرد. این همکاری نیز مانند دیگر همکاری‌های این کارگردان و هنرپیشه به اثری فاخر و درخور توجه تبدیل شد.

 

ماجرای جزیره شاتر در سال ۱۹۵۴ اتفاق می‌افتد که دو افسر به نام‌های تدی دانیلز و چاک ایول به یک آسایشگاه روانی در جزیره شاتر سفر می‌کنند. علت این سفر این است که یکی از بیماران این آسایشگاه از آن‌جا فرار کرده است. در طی اقامت این دو مامور در جزیره، چیزهایی برای تدی روشن می‌شود. این که برخورد رئیس آسایشگاه با او خشن و بد است، بعضی بیماران انگار اصلا بیمار نیستند مسائل دیگر که تدی را حسابی گیج می‌کند. تدی که همسر خود را بر اثر یک آتش سوزی عمدی از دست داده، اوضاع روحی خوبی ندارد و می‌داند که قاتل همسرش هم در آن آسایشگاه زندگی می‌کند. کم کم، همراه رازهایی که تدی در مدت اقامت خود در آن آسایشگاه روانی کشف می‌کند، بیننده هم متوجه چیزهایی می‌شود که حدس آن‌ها از ابتدای فیلم ممکن نبود.

 


 

فیلم برو بیرون/ Get Out

 

 

عکس فیلم برو بیرون

 

این فیلم یک اثر نسبتا جدید در ژانر معمایی روانشناختی است که در زمان پخش خود بسیار مورد توجه قرار گرفت و امتیاز بالایی را کسب کرد.

 

سینمایی Get out درباره‌ی مردی سیاه پوست به نام کریس است که برای آشنایی با خانواده‌ی نامزدش رز، چند روزی به خانه‌ی آن‌ها می‌رود. توجه و محبت زیادی که به کریس در این خانه می‌شود، برای او غیرعادی است و نمی‌تواند این حجم از محبت را بپذیرد. با جلوتر رفتن تعطیلات، کریس متوجه می‌شود که نگرانی‌اش بی مورد نبوده و این خانواده رازهای وحشتناکی دارند.

 

این فیلم معمایی هیجان انگیز، توانست یک جایزه اسکار و ۱۵۲ جایزه‌ی دیگر دریافت کند.

 


 

فیلم شیوَن/ The Wailing

 

 

عکس فیلم شیون

 

فیلم سینمایی شیون تلفیقی از چند ژانر رازآلود، مهیج، ترسناک و فانتزی است که بسیار مورد توجه قرار گرفت و از آن استقبال شد.

داستان این فیلم از جایی شروع می‌شود که در دهکده‌ی کوچک و آرامی، مرگ‌های عجیبی رخ می‌دهد که به‌ گفته‌ی مردم به‌خاطر یک بیماری عجیب اتفاق می‌افتد. افسری به نام جونگ گو به همراه دستیارش مسئول رسیدگی به این پرونده است. مردم دهکده معتقدند که مسئول این بیماری‌ها و مشکلات، غریبه‌ی ژاپنی‌ای است که در گوشه‌ای از دهکده تنها زندگی می‌کند. آن‌ها معتقدند که این مرد اهریمن را وارد محل زندگی‌شان کرده و بدین ترتیب مردم را از بین می‌برد. با این‌که گونگ جو این دیدگاه را نادیده می‌گیرد، اما نسبت به مرد ژاپنی و محل زندگی او کنجکاو می‌شود.

 

این فیلم تا حدی می‌تواند مخاطب را گیج و سردرگم کند. خط داستانی ساده نیست و نتیجه‌گیری‌های گوناگونی می‌توان از پایان‌بندی آن گرفت. اما اگر از سینمای آسیای شرقی خوشتان می‌آید و دوست دارید فیلم‌های رازآلود شرقی را هم ببینید، این فیلم داستان جالبی دارد و حتی برای چندبار دیدن هم خوب است.

 


 

فیلم حس ششم/ The Sixth Sense

 

 

عکس فیلم حس ششم

 

فیلم حس ششم یکی از فیلم‌های خوب سینمای هالیوود است که پیش از آغاز سده‌ی بیست‌ویکم ساخته شده و توجه مخاطبین را جلب کرد. بروس ویلیس، تونی کولت و هیلی جوئل اوسمنت، به‌ زیبایی در این اثر سینمایی نقش آفرینی کردند.

فیلم حس ششم درباره‌ی روانشناس کودکی به نام ملکوم کرو است که به درمان پسربچه‌ای به نام کول مشغول است. کول، بچه‌ی عجیبی است که قادر است مردگان را ببیند. مردگان از او درخواست کمک می‌کنند و با او حرف میزنند. این وضع، مادر کول را آزار می‌دهد و می‌خواهد پسرش کودکی نرمال و عادی باشد. دکتر ملکوم، سعی دارد به کول کمک کند. در عین حال، کول نیز به او کمک می‌کند تا رابطه‌اش با همسرش را بهبود بخشد.

 


 

فیلم دختر گمشده/ Gone Girl

 

 

عکس فیلم دختر گمشده

 

فیلم Gone girl ساخته‌ی دیوید فینچر یکی از کارهای بسیار قوی او در ژانر رازآلود و معمایی بود که نقدهای مثبت زیادی به همراه داشت و با این که مدت فیلم ۲ ساعت و نیم بود، مخاطب را توانست تا لحظه‌ی آخر همراه بکشد. فیلم دختر گمشده که اقتباسی از یک رمان معمایی است، در جشنواره‌های مختلف موفق شد ۶۴ جایزه را از آن خود کند.

در حالی که زندگی نیک و امی در نظر همگان یک زندگی بی‌نقص است و این دو نفر عاشقانه همدیگر را دوست دارند، زمانی که در ۵مین سالگرد ازدواجشان نیک گزارش مفقود شدن همسرش را می‌دهد، ابهاماتی برای عموم و پلیس ایجاد می‌شود. چه بلایی سر امی آمده؟ آیا نیک او را کشته؟

در طی این فیلم طولانی بارها بیننده گمراه می‌شود و همراه اشخاص مختلف می‌شود تا به انتهای داستان برسد و بفهمد دقیقا چه اتفاقی افتاده است. اگر در جستجوی بهترین فیلم های رازآلود جنایی هستید اما این فیلم را ندیده‌اید، باید سراغش بروید.

 


 

فیلم زندانی‌ها/ Prisoners

 

 

عکس فیلم زندانی ها

 

زندانی یک فیلم بسیار خوش ساخت در ژانر فیلم‌های معمایی است. از آن دست فیلم‌هایی که حدس زدن اصل ماجرا تا لحظه آخر کار دشواری است و ماجرای نابی را دنبال می‌کند.

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که کلر و خانواده‌اش برای عید شکرگزاری به خانه‌ی دوست و همسایه‌شان می‌روند. اما از اواسط جشن، کلر متوجه می‌شود که دختر او و دختر میزبان که دو کودک کم‌سن‌وسال هستند، ناپدید شده‌اند.

حال آن‌ها، با کمک کارآگاهی به نام لوکی، در جستجوی این دو دختربچه هستند که اینقدر ناگهانی گم شده‌اند.

 


 

این فیلم‌ها تنها یک بخش از فیلم‌های برتر معمایی و رازآلود هستند. این سبک از فیلم‌ها همواره جذابیت خود را برای مخاطبین حفظ کرده است و علی‌رغم گذشت زمان، همچنان مورد علاقه بسیاری از افراد است. اگر شما هم به دنبال فیلم‌هایی هستید که بتوانید هوش خود را به چالش بکشید و با یک داستان دلفریب همراه باشید، می‌توانید به پلتفرم هایی همچون فیلیمو و نماوا مراجعه کنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

اینکه چه چیزی میتونه حال آدم رو خوب کنه، انتخابش با خودمونه.
بعضی انسان ها با برخورد اولین قطره بارون به صورتشون حالشون خوب میشه.
اما بعضی دیگه شنا توی عمیق ترین قسمت اقیانوس هم حالشون رو خوب نمیکنه.
​​​​​​​
کمیت مهم نیست حتی کیفیت هم مهم نیست، این احساسه که برای قلب ارزش داره.
​​​​​​​
نظرات شما باعث دلگرمی تیم نویسندگی بلاگ جنرال حیدری میباشد...

چند خطی با نویسنده

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش