10 دلیل صدا دادن یخچال فریزر چیست؟

سر و صدای یخچال یکی از معضلات رایج

سر و صدای یخچال از آن دسته صداهایی است که آرامش را از خانه‌تان می‌گیرد. با اینکه ممکن است صدای بلندی هم نداشته باشد، اما واقعا کلافه کننده است. زمانی که خوابیده‌اید، وقتی مهمان در منزل دارید، یا زمانی که مشغول تماشای تلویزیون هستید، این صدای آزار دهنده روی اعصاب‌تان است پس باید با دلیل صدای یخچال آشنا شویم.

خب حالا می‌خواهیم ببینیم دلایل این صداهای آزاردهنده چیست؛ چون مطمئنا هیچ صدای غیر معمولی، بی دلیل نیست. در واقع همین صداها، از وجود یک مشکل در یخچال، به ما خبر می‌دهد که اگر به دادش نرسید، ممکن است به مشکل بزرگتری منجر شود. پس این صداها را جدی بگیرید. مشکل را پیدا کرده و آن را حل کنید. اعصاب‌تان هم آرام می‌شود.

 نمی‌دانیم مدل و برند یخچال شما چیست، ایرانی است یا خارجی. اما سعی کرده‌ایم هر دلیل صدای یخچال را پیدا کرده و هر کدام را بررسی کنیم. صدای یخچال شما نیز احتمالا یکی از این دلایل را دارد. ابتدا ببینیم این صداها چه انواعی دارد، سپس دلایل این صداها را بررسی کنیم. اگر این مطلب را بخوانید مشکل یخچال‌تان را پیدا کرده و می‌توانید از شر آن راحت شوید.

 

 

"این مقاله را به صورت کامل میتوانید در این ویدیو مشاهده کنید"

 

 

 

"این مقاله را به صورت کامل میتوانید در این ویدیو مشاهده کنید"

 

 

انواع دلیل صدای یخچال

بعضی از یخچال و فریزرهای جدید کمپرسورهایی دارند که می‌تواند، دما را به خوبی تنظیم کند. این کمپرسورها انرژی کمتری مصرف می‌کنند و تقریبا بی صدا هستند. بنابراین اگر کمپرسور به خوبی کار کند، صدایی که ایجاد می‌شود طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست.

مشکل معمولا زمانی وجود دارد، که این صدا از حالت نرمال بیشتر و آزاردهنده‌تر می‌شود. خب حالا ببینیم این صداها چه انواعی دارند؛ تا بعدا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

 

صدای ویبره یا لرزش یخچال

علت صدای یخچال : یخچال روی سطح زمین تراز نشده است.

راه حل: پایه‌های یخچال را هم سطح با هم روی زمین قرار دهید. برای اطمینان بهتر است از ابزار تراز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زیر یخچالی استاندارد هم استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط: 3 دلیل عمده برای برفک زدن یخچال فریزر

 

صدای چکه آب یخچال

علت صدای یخچال : این صدا به دلیل ذوب یخ‌هایی که طی چرخه دیفراست یا یخ زدگی ایجاد شده‌اند، ایجاد می‌شود. یخ‌های ذوب شده درون سینی تخلیه ریخته می‌شود و صدایی شبیه چکه کردن به گوش می‌رسد.

راه حل: این صدا کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست.

 

صدای جوشیدن یا قل قل کردن یخچال

علت صدای یخچال : این صدا که شبیه جوشیدن آب است، احتمالا به دلیل وجود روغن در کمپرسور است؛ که این روغن وارد کندانسور و اواپراتور جریان پیدا کرده است. اگر اخیرا یخچال را جابجا کرده‌اید، ممکن است این صدا ایجاد شود.

راه حل: معمولا با تخلیه گاز، شستشوی آن و در نهایت شارژ مجدد گاز مشکل حل می‌شود. البته حتما می‌دانید که خودتان از پس آن بر نمی‌آیید.

 

صدای خرخر یخچال

علت: جریان گاز یا روغن درون کمپرسورهای یخچال این صدا را به‌وجود می‌آورد.

راه حل: این صدا طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست.

 

صدای تق تق یخچال

مثل قولنج شکستن یخچال است. لوله‌های داخل یخچال با کمک فوم به بدنه متصل شده‌اند. وقتی این لوله‌ها از بدنه جدا می‌شوند، این صدا شنیده می‌شود. با اینکه معمولا طبیعی است؛ اما گاهی شدت صدا بیشتر می‌شود و ممکن است اذیت کننده باشد.

راه حل: معمولا طبیعی است؛ ولی اگر صدا زیاد باشد، باید با تعمیر کار مشورت کنید.

 

صدای کلیک یخچال

علت: اگر یخچال‌تان از نوع دیفراست است؛ یعنی برفک می‌زند، گاهی این صدا شنیده می‌شود.

راه حل: این صدا عادی است و نیازی نیست نگران باشید.

 

صدای تلق تلق یخچال

علت صدای یخچال : این صدا به دلیل ریزش مکعب‌های یخ در مخزن آن است.

راه حل: نگران نباشید؛ این صدا کاملا طبیعی است.

 

صدای طولانی مدت کمپرسور یخچال

علت: کمپرسور اغلب یخچال‌ها، حتی مدل‌های جدید و امروزی هم یک صدای تقریبا یکنواختی از خود دارند. اما اگر شدت صدا زیاد بود، احتمالا مشکل از کمپرسور است.

راه حل: کمپرسور یخچال باید بررسی شود و مشکل آن حل شود.

 

صدای بوق یخچال

علت: این صدا بسیار بیشتر از بقیه صداها روی اعصاب است. دلیل آن اگر باز نماندن طولانی مدت یخچال باشد، احتمالا یکی از دلایل زیر را دارد:

  • ایراد در لاستیک دور درب
  • گرفتکی دریچه هوا یا فن
  • ایراد در برد یخچال
  • یخ زدگی اواپراتور یخچال

راه حل: اگر مشکل از برد یخچال باشد، باید حتما از تعمیرکار کمک بگیرید؛ اما اگر لاستیک در یخچال شل شده باشد یا اینکه اواپراتور یخ زده است، شاید خودتان هم بتوانید مشکل را برطرف کنید.

 

دلیل صدای یخچال را بررسی میکنیم

خب حالا که انواع صدا را شناختیم، ببینیم اصلی‌ترین دلیل صدای یخچال چیست.

شکستگی پره‌ها دلیل صدای یخچال است

ممکن است در حین جابجایی یخچال به خانه یا همگام راه اندازی، ضربه‌‌ای به پروانه خنک کننده موتورش وارد شده باشد. یا اینکه ممکن است یکی از اجزای اطراف موتور مثل سیم یا لوله سر راه چرخش آن قرار گرفته باشند.

در این شرایط پروانه در زمان چرخش با سرعت بالا، صدای های زیاد و نامناسبی ایجاد می‌کند. پس نگاهی به پره‌ها و چرخش درست آن بیندازید. البته مراقب باشید، برای چک کردن آن، زمانی که یخچال روشن است، زیاد به پره‌ها نزدیک نشوید!

  • شکستگی پره‌های یخچال دلیل صدای یخچال

تراز نبودن جایگاه یخچال دلیل صدای یخچال

شاید این دلیل به نظرتان مسخره بیاید؛ ولی همین عامل به ظاهر کوچک، ممکن است دلیل صدای یخچال باشد. کمپرسور یخچال، موتور آن و بقیه اجزا، اگر در سطح صافی قرار نگرفته باشد، به درستی کار نمی‌کند. بنابراین ممکن است باعث ایجاد صدای غیر معمول یخچال شود.

اگر یخچال‌تان سرجای خود تراز نباشد، این صدا احتمالا به تدریج بیشتر هم می‌شود. راه حل چیست؟ برای اینکه مطمئن شوید یخچال به درستی روی زمین قرار گرفته و تراز است، پیشنهاد می‌کنیم از یک دستگاه کوچک تراز استفاده کرده و این موضوع را بررسی کنید. علاوه بر آن، بهتر است برای اینکه خیالتان راحت شود، از زیریخچالی‌های استاندارد استفاده کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند.

 

  • تراز نبودن جایگاه یخچال دلیل صدای یخچال

مشکلات یخ‌ساز یخچال

کمی دقت کنید که صدای یخچال بیشتر از کجای آن شنیده می‌شود. احیانا اطراف یخ ساز صدای بیشتری را احساس نمی‌کنید؟ اگر موقع پر کردن منبع آبِ یخ‌ساز، صدایی شنیدید، در بیشتر اوقات این یک صدای عادی است. پس چه زمانی غیر عادی است؟

اگر یخ ساز یخچال شما بعد از پر شدن کامل منبع هنوز هم به صورت مداوم و هر چند دقیقه یک بار صدا ایجاد کند، احتمالا مشکلی وجود دارد. راستی یادتان باشد که روشن کردن یخ‌ساز بدون وجود آب درون منبع می‌تواند در آینده مشکل ساز شود.

 

مشکلات یخ‌ساز دلیل صدای یخچال

دریچه های هوا و تاثیر آن در صدای یخچال

بسته به نوع یخچال شما، تعدادی دریچه هوا در داخل و خارج آن قرار دارد. اگر یخچال شما از اطراف یا پشت، فاصله کمی با دیوار یا وسایل دیگر دارد، ممکن است برخورد جریان هوا با آنها باعث ایجاد صدا شود. همینطور اگر یخچال در داخل دارای فن باشد، بهتر است محتویات یخچال را نسبت به آن با فاصله قرار دهید تا برخورد هوا با آنها باعث ایجاد صدا نشود.

کثیف بودن کمپرسور یخچال دلیل صدای یخچال

یکی دیگر از دلایل صدای یخچال ممکن است کثیف بودن کمپرسور و فن آن باشد. این هم به ظاهر عامل ناچیزی به‌نظر میرسد؛ اما ممکن است دقیقا دلیل صدای یخچال‌تان باشد. پس ابتدا کمپرسور را بررسی کنید. اگر روی آن آلودگی و جرم دیدید، به کمک یک برس نرم آن را تمیز کنید. به همین راحتی!

  • کثیف بودن کمپرسور دلیل صدای یخچال

مشکل فن موتور اواپراتور یخچال

یکی دیگر از اجزای مهم یک یخچال خانگی، موتور فن اواپراتور آن است. گاها همین قطعه باعث ایجاد صدای زیاد در یخچال می‌شود. تازه علاوه بر آن، ممکن است کارکرد بقیه قسمت‌های یخچال را هم دچار مشکل کند.

اگر با این نشانه‌ها روبرو شدید، احتمالا مشکل از همین قطعه است و باید فکری برایش کنید:

  • دلیل صدای یخچال را از قسمت‌های بالایی و نزدیک فریزر می‌شنوید
  • یخ زدن فریزر و به طور کلی سرد شدن یخچال کمی دیرتر از قبل انجام می‌شود

 خب حالا برای حل کردن مشکل چه باید کرد؟ برای بررسی دقیق این قطعه باید بدنه محافظ فن در فریزر را در آورده و پروانه آن را بررسی کنید.

برای این کار باید برفک‌های اضافی از روی فن موتور اواپراتور را تمیز کرده و فن را بچرخانید. این فن از قدرت چرخندگی بالایی برخوردار است، بنابراین اگر چرخش آن با مقاومت روبرو بود، احتمالا دلیل صدای زیاد یخچال خودتان را پیدا کرده‌اید.

 این مشکل گاهی اوقات صرفا با یک روغن کاری حل می‌شود. اما بعضی مواقع هم نیازمند تعویض قطعه است. اگر اهل انجام کارهای فنی نیستید بهتر است این کار را به یک تعمیرکار بسپارید و خودتان ناشیانه دست به تعمیر آن نزنید. (هرچند ممکن است ذاتا تصور کنید از پس هر کار فنی بر می‌آیید!)

  • مشکل فن موتور اواپراتور دلیل صدای یخچال

ایراد موتور فن کندانسور

اگر یخچال شما از نوع یخچال‌های بدون برفک است، یکی دیگر از دلیل صدای یخچال زیاد آن می‌تواند ایراد در سیستم موتور فن کندانسور آن باشد. این موتور در یخچال‌های بدون برفک وجود دارد. البته ایراد در این قطعه نشانه‌های دیگری هم دارد که در صورت مشاهده آنها، می‌توانید بیشتر به آن شک کنید. نشانه‌هایی مثل:

  • روشن و خاموش شدن یخچال به صورت مکرر،
  • جمع شدن آب در پایین یخچال،
  • کاهش خنکی یخچال،
  • و…

در صورتی که این نشانه‌ها را در یخچال مشاهده کردید، به سراغ آن بروید. ابتدا آن را گردگیری و تمیز کنید. سپس روغن کاری کنید. اگر مشکل از این قسمت یخچال باشد، بعد از این، صدای آزار دهنده آن برطرف می‌شود.

 

اتصالات کوچک و ریز در یخچال

یخچال را خاموش کرده و کمی آن را به جلو بکشید. با دقت به آن نگاه کنید. می‌بینید که قطعات کوچک مختلفی در آن قابل مشاهده است. قطعاتی مثل بست‌های پلاستیکی که به پشت یخچال، اطراف موتور و… متصل هستند. با گذشت زمان ممکن است این قطعات کوچک به مرور دچار فرسایش و شکستگی شده و از جای اصلی خود خارج شوند.

به این صورت در زمان روشن بودن موتور، برخورد آنها با بدنه و قسمت‌های دیگر می‌تواند دلیل صدای یخچال شما باشد. بنابراین برای اطمینان بیشتر این موضوع را هم بررسی کنید.

برفک‌ها دلیل صدای یخچال

خب دلیل آخر هم مربوط به برفک یخچال است. ممکن است صدای یخچال شما، مربوط به برفک گرفتگی قطعات داخلی آن مثل پروانه‌ها و… باشد. با توجه به اینکه بررسی تک‌تک این قطعات ‌زمان‌بر است و احتمالا حوصله شما را هم سر می‌برد، می‌توانید برای حذف همه این برفک‌ها، یک کار دیگر انجام دهید:

برای ۲ الی ۳ روز تمام یخچال را خالی کرده و آن خاموش کنید. به این صورت برفک‌های درون آن آب شده و به مرور از یخچال خارج می‌شوند.

برفک‌ یخچال دلیل صدای یخچال

 

 

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

اینکه چه چیزی میتونه حال آدم رو خوب کنه، انتخابش با خودمونه.
بعضی انسان ها با برخورد اولین قطره بارون به صورتشون حالشون خوب میشه.
اما بعضی دیگه شنا توی عمیق ترین قسمت اقیانوس هم حالشون رو خوب نمیکنه.
​​​​​​​
کمیت مهم نیست حتی کیفیت هم مهم نیست، این احساسه که برای قلب ارزش داره.
​​​​​​​
نظرات شما باعث دلگرمی تیم نویسندگی بلاگ جنرال حیدری میباشد...

چند خطی با نویسنده

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش